Razotkriveno

Svećenik netočno tvrdi da je iznad Hercegovine snimio misterioznu “maglu na nebu”

Svećenik Mario Knezović tvrdi da je nebo iznad Hercegovine puno tzv. chemtrailsa iako avioni tuda ne prolaze. Tog jutra je tuda prošlo bar 14 aviona.
Izvor: Myriams-Fotos, Pixabay

Na Facebooku se u nedjelju 10. srpnja oko 11 sati pojavio status u kojem se sugerira da su se nad Zapadnom Hercegovinom pojavili tzv. chemtrailsi, a ta se teorija neutemeljeno povezuje i s pojavom novih sojeva koronavirusa.

“Ako je teorija zavjere OK? Onda recite što je na nebu? Devet godina vozim s Rujna nakon Svete mise prema Kočerinu. Uvijek gledam nebo. No, ovakvo nebo nikad ne vidjeh. Sve je išarano i zamagljeno? Zar toliko redovitih avio letova najedanput nad Zapadnom Hercegovinom? Sve je išarano iznad Posušja, Imotskoga i Gruda, te dijelom iznad Kočerina i Širokoga Brijega! To baš nedjeljom kad su ljudi vani na misnim slavljima. Jesu cilj misari? Što se zbiva? Ja odgovora nemam. No, očito je dočim najavljuju nove sojeve virusa onda i magla na nebu.
Bog nam bio na pomoći”, stoji u statusu prikupio 1,5 tisuća dijeljenja, 1,5 tisuća komentara i 5,5 tisuću drugih reakcija.

 

Autor ove objave je svećenik fra Mario Knezović, koji je ranije sudjelovao u širenju dezinformacija o pandemiji Covida-19.

Teorija zavjere o postojanju tzv. chemtrailsa, odnosno zaprašivanja okoliša i ljudi kemikalijama iz zraka, nikada nije znanstveno dokazana, kao što nije dokazano niti da se epidemija koronavirusa ili novi sojevi mogu širiti izbacivanjem virusa iz aviona.

Što su kondenzacijski tragovi?

Kao što je Faktograf ranije pisao, znanstveno je dokazano da se ti bijeli tragovi, tzv. contrailsi ili kondenzacijski tragovi, pod određenim uvjetima stvaraju iza ispuha mlaznog motora aviona. Uobičajeno nastaju pri letu aviona iznad 8000 metara gdje je temperatura zraka ispod – 40 °C. Zbog toga se tragovi ne pojavljuju pri polijetanju ili slijetanju zrakoplova, osim u slučajevima vrlo niskih temperatura na tlu.

Ako je okolni zrak dovoljno hladan, trag koji ostaje iza aviona sastojat će se od sitnih kristala leda. Kondenzacijski tragovi mogu biti vidljivi samo nekoliko sekundi ili minuta, a ponekad traju i više sati, ovisno o količini vodene pare iz motora zrakoplova i vlažnosti zraka. Dijele se i na one koji ostaju “na mjestu” i one koji se šire, a mogu se i “premještati” zbog jakog vjetra na velikim visinama.

Prvi puta su kondenzacijski tragovi zabilježeni tijekom i nakon Prvog svjetskog rata, kada su zrakoplovi mogli doseći visinu dovoljnu za njihovo formiranje. Contrail je viđen 1919. godine tijekom leta pilota Zena Diemera, kada je uspio doseći visinu od oko 9500 metara iznad Münchena, piše The Globe Program.

Koliko zrakoplova je u nedjelju ujutro preletjelo spomenuto područje?

Kako bi provjerili koliko je zrakoplova u nedjelju ujutro prošlo nebom iznad područja koje je naznačeno u statusu, odnosno na nebu između Posušja, Imotskoga i Gruda te mjesta Rujna i Kočerina, pregledali smo podatke platforme FlightRadar u vremenu između 7 sati ujutro i objave statusa u 10.56 sati.

U 7.15 sati južno od Kočerina i Gruda prošao je zrakoplov WiZZ Aira na letu WZZ6397 (koji je letio iz Bukurešta u Alicante). Oko 7.25 sati južno od Gruda preletio je zrakoplov Blue Aira na letu BLA6HX iz Bukurešta u Valenciju. Na sličnoj ruti u 7.35 preletio je zrakoplov Wizz Aira, let WZZ133E, iz Bukurešta u Barcelonu. Južnije od Gruda oko 7.38 sati preletio je i easyJet na letu EZS25YA od Ženeve u Antaliju. Oko 7.55 sati južno od Gruda preletio je i zrakoplov Cessna 680.

Oko 8.18 sati između Kočerina i Širokog Brijega letio je zrakoplov Croatia Airlinesa (let CTN384) na ruti od Zagreba do Dubrovnika. Oko 8.45 sati južno od Gruda prošao je zrakoplov kompanije Tarom (let ROT421B), koji je letio iz Bukurešta u Barcelonu. Oko 8.50 sati između Gruda i Rujna preletio je zrakoplov easyJeta na letu EZY89LQ (krenuo iz Manchestera za Kefaloniju).

Oko 9.10 sati istočno od Rujna preletio je zrakoplov Austrian Airlinesa (let AUA9FC) na ruti između grčkog Corfua i Beča. Oko 9.12 sati zrakoplov Ryanaira (let RYR9TV) prošao je na nebu iznad Posušja (putovao je iz Stockholma do Brindisija), a otprilike u isto vrijeme južno od Gruda prošao je i zrakoplov kompanije Jet2 na letu EXS83LV (iz Londona u Heraklion). U 9.39 sati na nebu između Rujna i Kočerina preletio je zrakoplov Turkish Airlinesa (let THY95AN) na putovanju od Istanbula do Marseillea.

U nedjelju u 10 sati iznad Kočerina preletio je zrakoplov kompanije Sundair (let SDR48AP) koji je krenuo iz grčkog Corfua, a završna destinacija bila mu je Berlin. Južno od Gruda oko 10.25 sati preletio je zrakoplov kompanije Turkish Cargo (let THY6437) od Istanbula do Miamija. Prema ovim podacima FlightRadara, na tom području spomenutom u statusu u nedjelju je ujutro, od 7 do 10.50 sati preletjelo 14 zrakoplova.

Tjedan dana ranije u nedjelju zabilježeno 343 leta u 24 sata

Faktograf je poslao upite Agenciji za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH i Federalnom hidrometeorološkom zavodu BiH. Pitali smo koliko zrakoplova je spomenutog dana letjelo na tom području.

“Trenutno imamo dostupne podatke za nedjelju 03.07.2022 godine odnosno tjedan ranije kada smo registrirali 343 leta u 24 sata samo u tom dijelu zračnog prostora BiH. Pri tome treba uzeti u obzir da se većina zračnog prometa odvija u dnevnim satima s oko 25 letova po satu što u traženom periodu iznosi oko 100 letova za 4 sata.

Kroz cjelokupni zračni prostor BiH je na dan 3.7.2022. prošlo ukupno 1744 zrakoplova po načelu slobodnog planiranja letova bez korištenja zračnih puteva. Na taj način posade zrakoplova koriste najkraće rute, smanjuju potrošnju goriva i ispuštanje stakleničkih plinova u atmosferu odnosno zagađenje u izvršenju njihovih letova”, odgovorili su Faktografu iz Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH te obećali da će nam, kada će imati, dostaviti podatke i o letovima na dan za koji se odnosi status.

Iz Federalnog hidrometeorološkog zavoda BiH nismo dobili odgovor na pitanje o atmosferskim prilikama toga dana iznad Zapadne Hercegovine.

Kondenzacijski tragovi bezopasni su za ljude, životinje i biljke

Faktograf je u više navrata pisao o neutemeljenim tvrdnjama da se Covid-19 širi posredstvom chemtrailsa, tj. zaprašivanjem iz zraka (1, 2, 3). Slične teorije kružile su i u drugim državama.

AFP Fact Check u veljači je netočnom ocijenio teoriju da se zrakoplovima, iz zraka, širi koronavirus, a to se na engleskom govornom području “dokazivalo” fotografijama kondenzacijskih tragova, za koje se tvrdilo da su tzv. chemtrailsi. Znanstvenici objašnjavaju da kondenzacijski tragovi nisu štetni za ljude, životinje i biljke jer zbog velike visine na kojoj nastaju, kristali leda će ispariti prije nego dođu do tla.

S druge strane, u svijetu postoji znanstveni konsenzus da bolest Covid-19 izaziva virus SARS-CoV-2, a nema dokaza da je taj virus netko širio bacanjem iz zrakoplova.

Zaključno, netočno je, kao što se sugerira u statusu na Facebooku, da bi pojava novih sojeva virusa mogla biti povezana s “pojavom magle na nebu”, odnosno s kondenzacijskim tragovima koji, pod određenim uvjetima, nastaju iza zrakoplova, a znanstvenici tvrde da su bezopasni.

Može se zaključiti i da se na nebu iznad Zapadne Hercegovine nije pojavilo ništa neuobičajeno jer je na tom području, prema podacima FlightRadara, u nedjelju ujutro proletjelo najmanje 14 zrakoplova koji su mogli ostaviti kondenzacijske tragove.

Nadopuna (15.07.2022.): U ovaj članak naknadno je dodan odgovor Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH o broju letova na spomenutom području na dan 3. srpnja 2022.

Facebook
Twitter

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.