Razotkriveno

Emil Tedeschi i Možemo! nisu tajni organizatori novinarskog prosvjeda protiv “Lexa AP”

Više rubnih portala objavilo je neutemeljene tvrdnje prema kojima iza HND-ovog prosvjeda zapravo stoje Možemo! i Emil Tedeschi.
Foto: HINA/ Damir SENČAR/ ds

Hrvatsko novinarsko društvo (HND) je 31. siječnja na Markovom trgu organiziralo prosvjed protiv izmjena Kaznenog zakona kolokvijalno nazvanih “Lex AP”. U pitanju su kontroverzne zakonske izmjene koje HND naziva “zakonom opasnih namjera”, a koje uvođenjem kaznenog djela “neovlaštenog otkrivanja sadržaja izvidne ili dokazne radnje” otvaraju mogućnost pritiska na zviždače i novinare zbog objavljivanja informacija o korupcijskim aferama.

Više rubnih portala neutemeljeno tvrdi da iza HND-ovog prosvjeda zapravo stoje stranka Možemo! i jedan od najbogatijih hrvatskih poduzetnika Emil Tedeschi, vlasnik Atlantic grupe i radija Yammat FM.

Priču je pokrenuo portal Promise.hr, za koji smo u prošlosti više puta utvrdili da je objavljivao činjenično netočne i neutemeljene tvrdnje. Glavni urednik tog portala Damir Kramarić je 29. siječnja objavio članak pod naslovom “Zašto HND ‘gura’ poziv Tedeschijevog radija drugim postajama, a šuti o sprezi Yammata i Tomaševića?!” (arhivirano ovdje).

“Otkako su na vlasti Tomašević i Možemo!, Grad Zagreb gotovo polovicu sveukupnog iznosa za medije – daje Yammatu, radio postaji u vlasništvu Emila Tedeschija. Kada se tome pridoda činjenica da su mediji pisali da je vlasnik radio Yammata, Emil Tedeschi, povezan s platformom Možemo! te da je financirao Zakladu Solidarna, među čijim su osnivačima glavni ljudi iz Možemo!…, onda cijela priča o HND-ovom pozivu radio postajama da objavljuju Yammatov poziv na prosvjed protiv Plenkovićeve vlade dobiva, prema svemu sudeći, sasvim novu dimenziju”, stoji u članku u kojem se neutemeljeno sugerira da iza HND-ovog prosvjeda zapravo stoje Možemo! i Tedeschi.

Ove tvrdnje portala Promise.hr prenijelo je još nekoliko rubnih portala.

“Veza Možemo i Tedeschija: HND od drugih radija traži da emitiraju Yammatov jingle”, objavio je 31. siječnja Narod.hr, portal udruge “U ime obitelji” (arhivirano ovdje).

“HND traži reklamiranje prosvjeda protiv Vlade, a već se zna tko stoji iza njih: Oglasio se i AEM”, objavio je 29. siječnja Direktno.hr, portal poznat po dobrim vezama s HDZ-om koji je pokrenut uz izdašnu financijsku podršku mađarskog MOL-a, kontroverznog suvlasnika hrvatske naftne kompanije INA (arhivirano ovdje).

“HND preko Tedeschijevog Yammata šalje pozive za prosvjed. Tomašević taj radio obilno plaća iz gradske blagajne”, objavio je 29. siječnja bjelovarski portal Klikni.hr u vlasništvu dugogodišnjeg HDZ-ovog propagandista Miljenka Manjkasa (1, 2). Portal Klikni.hr izdašno je financiran novcem građana Bjelovara, zahvaljujući odlukama HDZ-ovog koalicijskog partnera Darija Hrebaka, saborskog zastupnika i predsjednika HSLS-a te gradonačelnika Bjelovara (arhivirano ovdje).

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Što se doista dogodilo

Suprotno tvrdnjama portala Promise.hr, koje prenose i drugi rubni mediji, ni stranka Možemo! ni Emil Tedeschi nisu imali ništa s produkcijom džingla koji je HND koristio u najavi prosvjeda, kao ni sa samom organizacijom prosvjeda.

Potvrdili su nam to novinar Yammata Ante Ljubičić, koji je autor džingla, i glavna tajnica HND-a Melisa Skender.

“Taj ‘sporni’ džingl sam napisao i snimio ja, nakon zamolbe Hrvatskog novinarskog društva s kojima, kao glavnom strukovnom organizacijom koja se bori za bolji status profesije, informativna redakcija Yammata ima dobar odnos. Sve je napravljeno uz odobrenje direktorice Yammata. Temom Lex AP-a bavili smo se mjesecima u našim emisijama, u gostima su nam bili i predsjednik HND-a Hrvoje Zovko i istaknuta novinarka Ana Raić. Isto tako smo se bavili i prosvjedom u povodu smrti kolege Vladimira Matijanića koji je organizirao HND. Ukratko, u izrazu solidarnosti sa strukom ne vidim ništa sporno, pogotovo jer su mnoge kolege pozivale na prosvjed na Markovom trgu. To jedino može biti sporno portalima u vlasništvu ljudi koji su radili predizborne kampanje vladajućoj stranci, portalima koji su u vlasništvu bivših članova stranki članica vladajuće koalicije ili portalima koji u svojim sredinama služe kao oglasna ploča transparentnog gradonačelnika ili župana”, kaže Ljubičić.

“Ja sam zamolila kolege s Yammata da nam naprave taj džingl kao najavu za prosvjed, s idejom da ga pošaljemo radijskim postajama, pa da ga mogu emitirati ako žele podržati naš poziv na prosvjed. Dakle pozvali smo ih da se solidariziraju s akcijom HND-a”, kaže Skender.

Na pitanje jesu li stranka Možemo! ili Emil Tedeschi na bilo koji način sudjelovali u organizaciji HND-ovog prosvjeda protiv “Lexa AP”, glavna tajnica HND-a odgovara ironizirajući činjenicu da su mnogi sudionici prosvjeda imali prigovor na kvalitetu i glasnoću ozvučenja: “Apsolutno ne. Da su imali bilo kakvu ulogu, vjerojatno bismo imali bolji razglas”.

Neutemeljeno zazivanje AEM-a

Skender se u razgovoru za Faktograf osvrnula i na tvrdnje portala Promise.hr da je HND prije slanja džingla radijskim postajama trebao kontaktirati Agenciju za elektroničke medije (AEM).

“Prema nekim tumačenjima, HND je trebao zatražiti od Agencije za elektroničke medije da ta reklama ne ulazi u kvotu oglašavanje medijima – ako je riječ o ‘besplatnoj’ humanitarnoj akciji. No, kako nisu poslali upit AEM-u, moguće je, kažu naši izvori, da su i sami svjesni da je riječ o političkoj kampanji…”, piše Promise.hr.

Glavna tajnica HND-a ističe da ni to nije točno. HND je, naime, kontaktirao AEM kako bi provjerio citiranu tvrdnju portala Promise.hr. Rečeno im je da nisu imali nikakvu obvezu da ih obavijeste o džinglu poslanom radijskim postajama.

To je, uostalom, jasno i iz članka 37. Zakona o elektroničkim medijima, u kojem stoji da je pružateljima medijskih usluga dozvoljeno besplatno emitiranje poruka koje potiču temeljne društvene vrijednosti.

Reciklaža stare dezinformacije

To čak i nisu jedine netočne tvrdnje koje su spomenuti rubni mediji objavili u člancima vezanim za prosvjed protiv “Lexa AP”. Jednako neutemeljene su i tvrdnje o povezanosti Možemo! i Tedeschija.

U pitanju je dezinformacija koju je izvorno u javni prostor plasirao portal Dnevno.hr još 2020. godine, a čijem su širenju doprinijeli saborski zastupnici Mosta Miro Bulj i Nikola Grmoja, o čemu je Faktograf već pisao (1, 2). U stvarnosti, ne postoje nikakvi dokazi da je Tedeschi ikad podržao politički rad stranke Možemo!, što se može provjeriti na stranicama Državnog izbornog povjerenstva, tijela zaduženog za nadzor financiranja izborne promidžbe.

Portal Promise.hr je, dakle, reciklirao staru dezinformaciju o povezanosti Emila Tedeschija i stranke Možemo! te je obogatio novim, također netočnim tvrdnjama. Zbog svega navedenog, objavu na portalima Promise.hr, Klikni.hr, Direktno.hr i Narod.hr ocjenjujemo kao netočnu.

Facebook
Twitter
Live blog
Dezinformacije o koronavirusu

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.