Čini se da domaći trgovački lanac Plodine svako malo slavi rođendan – barem ako je suditi prema lažnim nagradnim igrama koje kruže Facebookom. Prema našem praćenju, navodni se rođendan slavio u rujnu 2023., u kolovozu 2024., u veljači ove godine i onda ponovno ovog mjeseca. Najnovija prijevara ponovno obećava bogate nagrade povodom velike proslave.
“Pozdrav svima, povodom proslave rođendana @PLODINE, svi koji napišu “Sretan rođendan” na našoj STRANICI prije 04. OŽUJKA 2025. dobit će ekskluzivne nagrade u obliku poklon vrećica, novca, pametnih telefona i bonova. Sretno“, stoji u postu Facebook stranice P l o d i n e (arhiviran ovdje).
Post je objavljen 1. ožujka 2025. godine, a do objave ovog teksta imao je preko 50 dijeljenja i preko 40 komentara. U komentarima su uglavnom poruke sadržaja “Sretan rođendan”, što je navedeno kao uvjet u sudjelovanju.
Također, administratori su u komentarima ostavili dodatne upute:
“Uvjeti da budete pobjednik:
*Pratite stranicu Plodine Shop
*Lajkajte ovu objavu
* Podijelite objave sa svojim Facebook grupama i prijateljima.
Napomena: Dobitnici će biti kontaktirani izravno putem poruke“.
Stranica kreirana prošle godine
Radi se o još jednoj u nizu lažnih nagradnih igara Plodina o kojima je Faktograf već više puta pisao. Naziv ove Facebook stranice nalikuje nazivu trgovine, ali je pisan neobičnim fontom i neobičnom kombinacijom slova: Plodine. Uz to, radi dodatne uvjerljivosti, iskorišteni su vizuali i logo dućana. Jedini post na toj stranici je poziv na sudjelovanje u nagradnoj igri. To je jasan znak da stranica ima jednu svrhu: namamiti pratitelje na uzaludno sudjelovanje i angažiranost.
Facebook stranica lažnih Plodina kreirana 1. siječnja 2024. godine, a ima 146 pratitelja. Za usporedbu, službena stranica Plodina na Facebooku ima preko 225 tisuća pratitelja, a kreirana je 2015. godine. Objave na službenoj stranici su redovite i nagradne igre nisu jedini sadržaj.
Plodine su preko svoje službene Facebook stranice već ranije zamolile pratitelje da se, radi vlastite sigurnosti, ne prijavljuju na internetske stranice koje nisu u domeni plodine.hr te da ne dijele svoje osobne i financijske podatke organizatorima tih nagradnih igara.
“Na društvenim mrežama opet su se pojavile stranice koje neovlašteno koriste Plodine logo, fotografije i video materijale te šire informacije o lažnim nagradnim igrama. Ovim putem vas obavještavamo kako Plodine nisu organizator, suradnik, niti na bilo koji drugi način povezane s tim profilima, web stranicama na koje vode linkovi s tih profila ili drugim aktivnostima.
Molimo vas radi vaše sigurnosti da se ne prijavljujete na web stranice koje nisu u domeni plodine.hr, da ne dijelite svoje osobne i financijske podatke organizatorima tih nagradnih igara. Pozivamo vas da sve informacije o nagradnim igrama i natječajima te promotivnim aktivnostima koje organiziraju Plodine pratite na www.plodine.hr i na našim službenim stranicama na Facebooku (Plodine) i/ili Instagram profilu (@plodinehrvatska)”, stoji u upozorenju objavljenom 25. veljače 2025. godine.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Povoda za lažne nagradne igre uvijek ima
Na društvenim mrežama često se pojavljuju lažne stranice trgovačkih lanaca, brendova i tvrtki (među njima su Coca-Cola, Konzum, Pepco, Samsung, Beko i mnogi drugi) koje nude poklone, a “poklanjaju” se različite stvari (mobiteli, automobili, kućanski aparati, poklon bonovi).
Kako je za Faktograf rekao CERT, nacionalno tijelo za prevenciju i zaštitu od računalnih ugroza sigurnosti, phishing – lov na žrtve lažnim predstavljanjem – prednjači u internetskim prevarama. Nekim prevarantima namjera je od korisnika pokušati izvući novac, a drugima je cilj krađa osobnih podataka.
Takve prevare se često pojavljuju oko posebnih prigoda kao što je “Crni petak”, praznika ili određenih datuma (Božića, Uskrsa, Valentinova ili “rođendana tvrtke”).
Pored niza potvrda o tome da se ne radi o stvarnoj nagradnoj igri Plodina, valja napomenuti da se u Hrvatskoj nagradne igre trebaju organizirati po zakonski zadanim pravilima.
Pravila za priređivanje nagradne igre obvezno moraju sadržavati: puni naziv, matični broj i adresu sjedišta priređivača nagradne igre, svrhu priređivanja nagradne igre, vrijeme trajanja nagradne igre, fond nagrada nagradne igre, uvjete za sudjelovanje, podrobniji opis kada, gdje i na koji način će se obaviti javno izvlačenje nagrada, način na koji će biti objavljeni rezultati, odnosno dobitnici nagrada, rok za podizanje nagrada te način na koji sudionici nagradne igre dobivaju nagrade ako su ispunili uvjete propisane pravilima.
Za savjete kao prepoznati lažne nagradne igre, zaštititi se od prevaranata i kako prijaviti prevaru, čitajte ovdje.
Zaključno, u gore navedenom slučaju radi se o Facebook stranici koja se lažno predstavlja kao službena stranica trgovačkog lanca Plodine. Stranica ni na koji način nije službeno povezana s trgovačkim lancem, stoga su i objave o navodnoj podjeli rođendanskih "poklon vrećica, novca, pametnih telefona i bonova" lažne.