Nekoliko Facebook stranica koje se predstavljaju kao komunikacijski kanali trgovačkog lanca Plodine ovih je dana objavilo pozive na sudjelovanje na nagradnim igrama. Kao nagrade nude se mobiteli, kuponi za kupovinu i novac, a uvjeti sudjelovanja veoma su jednostavni – svode se na ostavljanje komentara ispod posta.
“Pozdrav svima, U povodu nove @PLODINE trgovine, svi koji napišu “ČESTITAMO” na našoj STRANICI prije 16. ožujka 2025. dobit će ekskluzivnu nagradu u obliku poklon vrećice, nekoliko iPhonea, shopping kupona i gotovine. Sretno“, sadržaj je posta na Facebook stranici PLODINE.hr objavljenog 13. ožujka 2025. godine (arhiviran ovdje).
Druga nagradna igra pojavila se na odvojenoj stranici, koja dijeli isti naziv s onom iz prethodnog posta (“PLODINE.hr”), a povod nagradne igre je navodni rođendan tvrtke.
“Za proslavu rođendana, svi koji napišu “Sretan rođendan” na našoj stranici prije 7. ožujka 2025., dobit će posebnu rođendansku torbu. (Također ćemo 300 sretnika podijeliti mobitele, iPhone, bonove za kupovinu i novac). Napomena: Dobitnici će biti objavljeni putem privatne poruke. Hvala i sretno“, sadržaj je posta objavljenog 1. ožujka 2025. godine (arhiviran ovdje).
Treća nagradna igra nema posebnog povoda, a korisnike se poziva da točno odgovore na zagonetku, odnosno da napišu koji broj vide na slici.
“Do sada nitko nije točno odgovorio na broj sa slike. Danas ćemo onima koji točno odgovore pokloniti iznenađenje u obliku kupona za kupovinu. Napomena: Dobitnici će biti obaviješteni izravno putem messengera“, status je Facebook stranice “PLODINE.hr,,” objavljen 13. veljače 2025. godine (arhiviran ovdje).
Na sva tri “nagradna natječaja” stvorila se golema interakcija i dijeljene su na stotine puta.
Jedini sadržaji na ovim stranicama su nagradni natječaji
Radi se o još jednoj u nizu lažnih nagradnih igara Plodina o kojima je Faktograf već više puta pisao. Naziv ove Facebook stranice nalikuje nazivu trgovine, ali je pisan neobičnim fontom i neobičnom kombinacijom slova: “PLODINE.hr” odnosno “PLODINE.hr,,“. Uz to, radi dodatne uvjerljivosti, iskorišteni su vizuali i logo dućana.
Jedini postovi na tim stranicama pozivi su na sudjelovanje u nagradnim igrama. To je jasan znak da ove Facebook stranice imaju jednu svrhu: namamiti pratitelje na uzaludno sudjelovanje i angažiranost.
Facebook stranica prvih lažnih Plodina kreirana je 7. prosinca 2023. godine, a ima 424 pratitelja. Druge lažne Plodine otvorene su 10. ožujka 2024. godine i imaju 556 pratitelja, a treće, sa svojim 261 pratiteljem nastale su 11. prosinca 2023. godine.
Za usporedbu, službena stranica Plodina na Facebooku ima preko 225 tisuća pratitelja, a kreirana je 23. siječnja 2015. godine. Objave na službenoj stranici su redovite i nagradne igre nisu jedini sadržaj.
Plodine su preko svoje službene Facebook stranice već ranije zamolile pratitelje da se, radi vlastite sigurnosti, ne prijavljuju na internetske stranice koje nisu u domeni plodine.hr te da ne dijele svoje osobne i financijske podatke organizatorima tih nagradnih igara.
“Na društvenim mrežama opet su se pojavile stranice koje neovlašteno koriste Plodine logo, fotografije i video materijale te šire informacije o lažnim nagradnim igrama. Ovim putem vas obavještavamo kako Plodine nisu organizator, suradnik, niti na bilo koji drugi način povezane s tim profilima, web stranicama na koje vode linkovi s tih profila ili drugim aktivnostima.
Molimo vas radi vaše sigurnosti da se ne prijavljujete na web stranice koje nisu u domeni plodine.hr, da ne dijelite svoje osobne i financijske podatke organizatorima tih nagradnih igara. Pozivamo vas da sve informacije o nagradnim igrama i natječajima te promotivnim aktivnostima koje organiziraju Plodine pratite na www.plodine.hr i na našim službenim stranicama na Facebooku (Plodine) i/ili Instagram profilu (@plodinehrvatska)”, stoji u upozorenju objavljenom 25. veljače 2025. godine.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Lažno predstavljanje
Na društvenim mrežama često se pojavljuju lažne stranice trgovačkih lanaca, brendova i tvrtki (među njima su Coca-Cola, Konzum, Pepco, Samsung, Beko i mnogi drugi) koje nude poklone, a “poklanjaju” se različite stvari (mobiteli, automobili, kućanski aparati, poklon bonovi).
Kako je za Faktograf rekao CERT, nacionalno tijelo za prevenciju i zaštitu od računalnih ugroza sigurnosti, phishing – lov na žrtve lažnim predstavljanjem – prednjači u internetskim prevarama. Nekim prevarantima namjera je od korisnika pokušati izvući novac, a drugima je cilj krađa osobnih podataka.
Takve prevare se često pojavljuju oko posebnih prigoda kao što je “Crni petak”, praznika ili određenih datuma (Božića, Uskrsa, Valentinova ili “rođendana tvrtke”). Prošli mjesec, ali i prošli tjedan, pisali smo o lažnim rođendanskim nagradnim igrama stranica koje se lažno predstavljaju kao Plodine.
Pored niza potvrda o tome da se ne radi o stvarnoj nagradnoj igri Plodina, valja napomenuti da se u Hrvatskoj nagradne igre trebaju organizirati po zakonski zadanim pravilima.
Pravila za priređivanje nagradne igre obvezno moraju sadržavati: puni naziv, matični broj i adresu sjedišta priređivača nagradne igre, svrhu priređivanja nagradne igre, vrijeme trajanja nagradne igre, fond nagrada nagradne igre, uvjete za sudjelovanje, podrobniji opis kada, gdje i na koji način će se obaviti javno izvlačenje nagrada, način na koji će biti objavljeni rezultati, odnosno dobitnici nagrada, rok za podizanje nagrada te način na koji sudionici nagradne igre dobivaju nagrade ako su ispunili uvjete propisane pravilima.
Za savjete kao prepoznati lažne nagradne igre, zaštititi se od prevaranata i kako prijaviti prevaru, čitajte ovdje.
Zaključno, svaka od gore navedenih Facebook stranica lažno se predstavlja kao službena stranica trgovačkog lanca Plodine. One ni na koji način nisu službeno povezane s Plodinama, stoga su i objave o navodnoj podjeli mobitela, poklon-bonova i gotovine lažne.