Razotkriveno

Lažne stranice putem kojih se dijele besplatne karte za javni prijevoz dio su šire kampanje

Facebook stranice kreirane su samo za potrebe kampanje, jer ne postoje druge objave osim onih u kojima se nude jeftine prijevozne karte.
foto HINA/ HŽ Putnički prijevoz/ ua

Primijetili ste da se društvenom mrežom Facebook često šire lažne stranice koje imitiraju izgled raznih javnih prijevozničkih tvrtki brojnih hrvatskih gradova? Naši kolege sa španjolskog fact-checkerskog portala Maldita razotkrili su kampanju u sklopu koje je napravljeno upravo to – uspostavljene su brojne lažne Facebook stranice koje imitiraju izgled javnoprijevozničkih poduzeća s ciljem krađe osobnih podataka i novčanih sredstava.

S obzirom na ekstenzivno iskustvo koje Faktograf ima, a koje se tiče rada na raznim prevarama, od phishinga do korištenja umjetne inteligencije (AI) s ciljem prevare korisnika, kolege iz Maldite su nam se obratile kako bi nas upozorile i na ovakve targetirane i masovnije kampanje.

Prevare građana sve učestalije

Kao što smo na Faktografu već pisali, prevare građana na društvenim mrežama sve su učestalija praksa. Gotovo da ne prođe dan da se na mrežama ne pojavi neki novi način prevare, najčešće uime poznatih brendova ili pak javnih gradskih tvrtki.

Javni prijevoz i Hrvatske željeznice (HŽ) već su bili metama lažnih nagradnih igara i prevara (1, 2, 3, 4), a Faktograf je već u više navrata pisao o i prevarama povezanim s javnim gradskim prijevoznikom u Zagrebu – Zagrebačkim električnim tramvajem (ZET) u sklopu kojih se pojavljuju oglasi koji nude godišnje i polugodišnje karte po nerealnom niskim cijenama.

Faktograf je identificirao niz sličnih Facebook stanica koje nose naziv koji spaja sintagmu “javni prijevoz” i grad, a putem kojih su se dijelile “besplatne” karte za javni prijevoz (Osijek, Karlovac, Split, Šibenik, Rijeka, Pula, Dubrovnik).

Većina objava je iz 2024. godine (primjer donosimo niže), dok ima i nekih iz ove godine.

Primjerice, FB stranica “Javni prijevoz u Dubrovniku” ima objavu iz ožujka ove godine, dok stranica “Javni prijevoz u Splitu” ima aktualnu lažnu kampanju putem koje tvrde da “povodom svoje 80. obljetnice Promet Split nudi limitiranu prijevoznu karticu“.

Izvor: Screenshot Facebook; Primjer oglasa iz aktivne kampanje u rujnu i listopadu 2024.

Većina stranica kreirana je u rujnu i listopadu prošle godine. Sve imaju izrazito mali broj pratitelja i oznaka “sviđa mi se”, većina manje od deset, dok primjerice stranica “Javni prijevoz u Puli” nema niti jednu oznaku “sviđa mi se”. Pulapromet je prošle godine upozoravao građane da ne nasjedaju na lažnu kampanju koja se širila Facebookom.

Stranice kreirane samo za potrebe kampanje

Postoji više elemenata koji upućuju na to da se radi o klasičnoj prevari kakve se mogu gotovo svakodnevno pronaći na društvenim mrežama, a mali broj pratitelja je prvi element na koji treba obratiti pažnju.

Facebook stranice kreirane su samo za potrebe kampanje, jer ne postoje druge objave osim onih u kojima se nude jeftine prijevozne karte. Također, stranice nemaju ispunjene gotovo nikakve informacije koje bi upućivale na to da se radi o službenoj stranici neke tvrtke, dok su neke i mijenjale nazive, kao što je primjer iz Rijeke.

 

Izvor: Screenshot Facebook

Uz onaj Rijeke, Faktograf je naišao i na primjer stranice koja sada nosi nosi naziv “Transporte público en Cáceres”, dok je – otkada je kreirana pa do 10. lipnja – stranica imala naziv “Javni prijevoz u Zagrebu”.

 

Izvor: Screenshot Facebook

Uz sve navedeno, koriste se stock fotografije te nema nikakve interakcije s korisnicima, osim onih koji sami upozoravaju druge korisnike da se radi o prevari i krađi podataka. Prema podacima o transparentnosti stranica, administratori su većinski iz Vijetnama, a potom Ukrajine.

Linkovi koje su stranice objavile, a na koje korisnici trebaju kliknuti kako bi ostavili svoje podatke su na sumnjivoj domeni, a ne na domenama javnih prijevoznika za koja se izdaju.

Primjerice, kampanja koja je trenutno aktivna na FB stranici “Javni prijevoz u Splitu” korisnike Facebooka poziva da kliknu i podatke ispune na domeni “koolestkats”, umjesto na domeni javnog prijevoznika “Promet Split” koji operira u tom gradu.

“🇭🇷 Besplatan javni prijevoz za stanovnike Splita!
🎉 Povodom svoje 80. obljetnice Promet Split nudi limitiranu prijevoznu karticu.
Uživajte u besplatnim vožnjama 6 mjeseci za samo 2 € (18,95 HRK)!
🚌 Osvojite novu pretplatničku kartu i koristite sve vrste prijevoza u Splitu i okolici bez ograničenja – za samo 2 € (18,95 HRK) tijekom 6 mjeseci!
⏳ Požurite, dostupno je samo 500 jedinstvenih kartica po ovoj posebnoj cijeni!
👇 Kliknite na poveznicu za više informacija!👇”, navodi se u objavi (arhivirano ovdje) čiju snimku zaslona donosimo niže.

Izvor: Screenshot Facebook; Primjer oglasa aktivnog u lipnju 2025.

Sve navedeno ukazuje da se radi o prevari i to o koordiniranim kampanjama. Prevaranti se na taj način žele domoći osobnih podataka i podataka o kreditnim karticama građana, što može rezultirati ozbiljnim posljedicama.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Cilj prikupljanje podataka

Kako je za Faktograf rekao CERT, nacionalno tijelo za prevenciju i zaštitu od računalnih ugroza sigurnosti, phishing – lov na žrtve lažnim predstavljanjem – prednjači u internetskim prevarama. Nekim prevarantima namjera je od korisnika pokušati izvući novac, a drugima je cilj krađa osobnih podataka.

Kao što smo također već pisali, najveći problem ovakvih internetskih prevara leži u tome što nekome one mogu djelovati legitimno. No, cilj im je prikupiti vaše osobne podatke i natjerati vas da uplatite veliku sumu novca kako biste navodno zaradili, a sve kako bi ukrali vaše osobne podatke i podatke o bankovnom računu i iskoristili ih u zlonamjerne svrhe.

Takva vrsta prevare naziva se phishingom i najčešće se odvija putem e-mail poruka koje izgledaju kao stvarne, ali sve češće se događaju i na društvenim mrežama.

Zaključno, na društvenoj mreži Facebook već duže je vrijeme aktivna kampanja koja - s ciljem krađe podataka korisnika - koristi fotografije i nazive javnih prijevozničkih poduzeća raznih hrvatskih gradova. Trenutno se na FB stranici "Javni prijevoz u Splitu" korisnike Facebooka poziva da ispune svoje podatke kako bi dobili "limitiranu prijevoznu karticu" povodom 80. obljetnice Prometa Split, ali riječ je o prevari.
Facebook
WhatsApp

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.