Razotkriveno

U izrazito viralnoj objavi dijeli se montažna kućica

Objava u kojoj se navodno dijeli montažna kućica dosegnula je stotine tisuća korisnika Facebooka.
Izvor: Unsplash/Ashin K Suresh

Faktograf se u svom radu gotovo svakodnevnog susreće s raznoraznim prevarama, od lažnih nagradnih igara i natječaja, lažnih investicijskih platformi koje koriste umjetnu inteligenciju (AI), pa do Facebook stranica trgovina i dućana koje pokušavaju namamiti korisnike lažnim zatvaranjem svojih vrata.

Međutim, društvenom mrežom Facebook trenutno se širi izrazito viralna nagradna igra koja je dosegnula korisnike Facebooka iz više država regiona.

“🎊Povodom početka proizvodnje nagrađujemo vas montažnim objektom “Sarah” od 85m2. Samo upišite znak @ i kliknite na istaknuti dio. Ako postane plav, sudjelujete u nagradnoj igri. Izvlačenje pobjednika bit će 26. srpnja u 20:00 sati.💖💖💖 NAPOMENA: POTREBNO JE ZAPRATITI NAŠU STRANICU!”, navodi se u objavi na Facebooku (arhivirana ovdje).

Objava je izrazito viralna. U trenutku pisanja članka objava je prikupila čak 78 tisuća oznaka “sviđa mi se”, 112,6 tisuća komentara te je podijeljena više od tri tisuće puta.

Snimku zaslona objave u pitanju donosimo niže.

Izvor: Screenshot Facebook

Sumnjiva stranica i objava

Postoji više naznaka da se u ovom slučaju radi o sumnjivoj stranici i sumnjivoj nagradnoj igri.

Navodna firma “Montažna gradnja Azinović” nema web-stranicu gdje bismo mogli provjeriti ponudu montažnih kućica (ako se time uistinu bavi), nema broja mobitela koji bismo mogli nazvati, već je jedino ponuđena Gmail e-mail adresa.

Stranica je kreirana nedavno, točnije 16. srpnja, i već je prikupila veliki broj pratitelja.

Facebook stranica “montažna gradnja Azinović” ima izrazito veliki broj oznaka sviđa mi se, njih 60 tisuća, kao i 67 tisuća pratitelja. To je vrlo vjerojatno odraz viralnosti ove “nagradne igre”, budući da se u objavi na Facebooku od korisnika traži da objavu komentiraju s “@naglasak” te zaprate stranicu.

Strelovitim rastom broja komentara objava dolazi do velikog broja korisnika. Taktika im je očito uspjela. Također, stranica, uz objavu u kojoj navodno dijele montažnu kućicu, ima tek nekoliko drugih objava.

Koriste fotografije drugih firmi

Internetskom pretragom ne nalazimo poslovni subjekt Antolović koji se bavi montažnim kućicama, a Facebook stranica fotografije preuzima od drugih subjekata i legitimnih tvrtki koji se bave tim poslom.

Primjerice, u ovoj objavi fotografija montažne kućice preuzeta je sa stranica legitimne firme Negal. Fotografija iskorištena u viralnoj objavi preuzeta je sa stranice hrvatske firme MS montažne kućice.

U opisu FB stranice navodi se kako je firma osnovana ove godine. Ne uspijevamo ni saznati u točno kojoj državi u regiji je firma, ako postoji, registrirana. Naime, objava je toliko viralna da je došla do korisnika Facebooka u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini i Srbiji.

U Hrvatskoj se, recimo, nagradne igre trebaju organizirati po zakonski zadanim pravilima. Njih ne slijede lažne Facebook stranice poput ove gore navedene.

Pravila za priređivanje nagradne igre obvezno moraju sadržavati: puni naziv, matični broj i adresu sjedišta priređivača nagradne igre, svrhu priređivanja nagradne igre, vrijeme trajanja nagradne igre, fond nagrada nagradne igre, uvjete za sudjelovanje, podrobniji opis kada, gdje i na koji način će se obaviti javno izvlačenje nagrada, način na koji će biti objavljeni rezultati, odnosno dobitnici nagrada, rok za podizanje nagrada te način na koji sudionici nagradne igre dobivaju nagrade ako su ispunili uvjete propisane pravilima.

Širenje prevare

Opasno je dijeliti informacije o sebi, od osobnih podataka do podataka o karticama, sa sumnjivim stranicama.

Ovakve stranice često koriste lažne nagradne igre i natječaje kako bi pridobili pratitelje. Prevare ovog tipa posebno su popularne i često se koriste: stranice dobiju visok broj pratitelja i onda se mogu preimenovati ili prodati.

Prevaranti također prikupljaju osobne podatke korisnika, poput osobnog imena i prezimena, e-mail adrese i brojeva telefona koje mogu kasnije iskoristiti za socijalni inženjering, krađu identiteta ili slične nezakonite radnje.

Korisnici Facebooka koji komentiraju i dijele objavu dalje i sami sudjeluju u širenju prevare, a da toga nisu svjesni.

Krađa novca ili osobnih podataka

Kako je za Faktograf rekao CERT, nacionalno tijelo za prevenciju i zaštitu od računalnih ugroza sigurnosti, phishing – lov na žrtve lažnim predstavljanjem – prednjači u internetskim prevarama. Nekim prevarantima namjera je od korisnika pokušati izvući novac, a drugima je cilj krađa osobnih podataka.

Kao što smo također već pisali, najveći problem ovakvih internetskih prevara leži u tome što nekome tko se ne smatra naprednim internetskim korisnikom, djeluju legitimno. Cilj je često prikupljanje osobnih podatak, a sve kako bi ukrali i iskoristili ih u zlonamjerne svrhe.

Uz direktne prevare kao što su krađa novčanih sredstava, prevaranti dobivene podatke mogu također iskoristiti za druge oblike kriminalnih radnji kao što su krađa identiteta i prijevare korištenjem socijalnog inženjeringa.

Više o tome kako se putem lažnih Facebook profila i stranica varaju korisnici ove društvene mreže pisali smo ovdje, a o tome kako internetski prevaranti iskorištavaju društveno zanemarivanje starijih osoba pisali smo ovdje.

Zaključno, društvenom mrežom Facebook širi se izrazito viralna objava u kojoj se poklanja montažna kućica. Lažni nagradni natječaj proširio se nekoliko država regije. Komentiranjem objave i njenim dijeljenjem korisnici neznajući šire prevaru dalje.
Facebook
WhatsApp

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.