Razotkriveno

N1 nije oglasio lažni članak u kojem Nikola Pilić kroz oporuku reklamira platformu za brzu zaradu

Iz uredništva N1 Hrvatska za Faktograf su poručili da se radi o još jednom pokušaju lova u mutnom i prevare korisnika Facebooka.
Foto: HINA/ Damir SENČAR /ds

Lažni oglasi i lažni članci koji imitiraju izgled poznatih portala iz Hrvatske nisu nikakva novost. Društvenim mrežama se gotovo svakodnevno prošire članci na sumnjivim domenama koji imitiraju izgled većih hrvatskih portala, a koji se oglašavaju dramatičnim naslovima iza kojih se obično krije poziv na ulaganje u sumnjivu platformu koja obećava brzu zaradu.

Tako se na stranici N1Inf, koja pomalo neuspješno imitira izgled službene Facebook stranice N1 Hrvatska pojavio oglas (arhivirano ovdje) na čijem je vizualu crno-bijela fotografija nedavno preminulog poznatog hrvatskog tenisača i legendarnog trenera Nikole Pilića, a na vizualu stoji sljedeći opis: “OPORUKA KOJU NITKO NIJE OČEKIVAO; Svi su iznenađeni “čudnom” oporukom poznatog hrvatskog tenisača”. Iznad vizuala ističe se sljedeći opis: “Oporuka koja je šokirala svijet: Nikola Pilić iznenađuje čak i nakon smrti.

Screenshot/Facebook

Oglas odvodi na link na sumnjivoj domeni bottomsummertower.com te na članak (arhivirano ovdje) naslovljen “Posljednje iznenađenje Nikole Pilića: zašto je teniska legenda ostavila nasljednicima investicijsku platformu umjesto milijuna”. Stranica oponaša izgled portala Jutarnjeg lista, a članak navodno potpisuje stvarni novinar Jutarnjeg lista Nikola Patković.

Screenshot

Sumnjivi članak u nastavku piše o navodnoj ostavštini poznatog tenisača i spominje platformu Bicord promet koja svim građanima koji se “registriraju” omogućuje brzu zaradu uz ulaganje od “minimalnih 250 eura”. Na kraju samog članka nalaze se i detaljne upute kako se registrirati na platformu Bicord promet” te početi “zarađivati”.

Screenshot

N1 Hrvatska: Netko opet pokušava loviti u mutnom

Ipak, riječ je o klasičnoj prevari s investicijskim platformama koje omogućuju brzu zaradu o kojima je Faktograf pisao više puta. Cilj prevaranata je u što kraćem roku prikupiti što više osobnih podataka i podataka o kreditnim karticama građana te na taj način oštetiti korisnike Facebooka.

Da je riječ o prevari, potvrdili su nam i iz uredništva N1 Hrvatska. “Ovo nije službena stranica N1 Hrvatska, netko opet pokušava loviti u mutnom i varati korisnike. Također, tekst koji reklamiraju nikad nije objavljen na našem portalu. Naša službena stranica nalazi se na ovom linku“, stoji u odgovoru na upit Faktografa.

Poznate financijske prevare

O ovakvom tipu prevara Faktograf je već puno puta pisao (12), no svaki put se pojavi nova investicijska platforma i nova osoba koja je reklamira (osim Marija Radića koristili su i Andreja PlenkovićaEmila TedeschijaGorana Navojca i druge).

Također, nerijetki su i internetski prevaranti koji korisnicima društvenih mreža obećavaju vrijedne nagrade ili skupe predmete koje mogu jeftino dobiti, a zapravo ih pokušavaju opljačkati. Nekima je namjera od korisnika pokušati izvući novac, drugi preferiraju krađu osobnih podataka. Recimo, u velikom broju lažnih nagradnih igara (123, 45) korišteni su vizuali lanca trgovina Pepco. Na sličan su se način zloupotrebljavali vizualni identiteti drugih trgovina: PlodinaPevexaLidla i Konzuma, a sada i Decathlona.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Krađa novca ili osobnih podataka

Kako je za Faktograf rekao CERT, nacionalno tijelo za prevenciju i zaštitu od računalnih ugroza sigurnosti, phishing – lov na žrtve lažnim predstavljanjem – prednjači u internetskim prevarama. Nekim prevarantima namjera je od korisnika pokušati izvući novac, a drugima je cilj krađa osobnih podataka.

Kao što smo također već pisali, najveći problem ovakvih internetskih prevara leži u tome što nekome tko se ne smatra naprednim internetskim korisnikom, djeluju legitimno. No, cilj im je prikupiti vaše osobne podatke i natjerati vas da uplatite veliku sumu novca kako biste navodno zaradili, a sve kako bi ukrali vaše osobne podatke i podatke o bankovnom računu i iskoristili ih u zlonamjerne svrhe. Takva vrsta prevare naziva se phishingom i najčešće se odvija putem e-mail poruka koje izgledaju kao stvarne, ali sve češće se događaju i na društvenim mrežama.

Više o tome kako se putem lažnih Facebook profila i stranica varaju korisnici ove društvene mreže pisali smo ovdje, a o tome kako internetski prevaranti iskorištavaju društveno zanemarivanje starijih osoba pisali smo ovdje.

Zaključno, oglas na stranici N1Inf, kao i članak na sumnjivoj domeni bottomsummertower.com su lažni i klasičan su primjer prevare koja se naziva phishingom. Iz uredništva N1 Hrvatska potvrdili su nam da nikad nisu postavili oglas niti objavili članak u kojem pokojni tenisač Nikola Pilić putem oporuke reklamira platformu za brzu zaradu.
Facebook
WhatsApp

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.