Razotkriveno

Riječki Autotrolej ne rasprodaje polugodišnje karte za 2 eura

Slične se lažne objave javnih gradskih prijevoznika već dulje vremena šire društvenim mrežama u Europi i regiji.
Foto: Wikipedia/Autor Orlovic - Vlastito djelo postavljača

Prevaranti na društvenim mrežama gotovo svakodnevno na različite načine pokušavaju doći do osobnih podataka i novčanih sredstava građana. Iako su prevaranti u svojim pokušajima sve kreativniji, s obzirom na to da hrvatski jezik nije toliko rasprostranjen jedna od najlakših metoda detekcije jest upravo jezična. Točnije, objave često ne budu napisane u duhu hrvatskog jezika i obiluju gramatičkim i pravopisnim pogreškama. Jedna od učestalijih prevara koje posljednjih najmanje godinu dana kruže društvenim mrežama jesu i one o navodnim rasprodajama godišnjih karata javnih gradskih prijevoznika u brojnim gradovima.

Tako se na Facebook stranici “Putujmo Rijekom” koja nije službena Facebook stranica Autotroleja pojavila objava (arhivirano ovdje) u kojoj se navodi da Autotrolej povodom 25. godišnjice građanima nudi polugodišnje karte po svega 2 eura:

🇭🇷 Besplatan prijevoz za stanovnike Rijeke i okolnih područja! 🇭🇷
🎉 Autotrolej slavi svoju 25. obljetnicu posebnom Rijeka CityCard karticom – 6 mjeseci neograničenih vožnji za samo 2 €!
🚌 Nabavi svoju novu karticu sada i uživaj u neograničenim putovanjima 6 mjeseci za samo 2 €!
⏳ Požuri – dostupno je samo 500 kartica po ovoj posebnoj cijeni!
👇 Klikni na poveznicu za više informacija 👇
– https://topospatial.com/autotrolej-hr –

Radi se o klasičnom primjeru pokušaja prevare korisnika društvenih mreža

Nije ovo prvi put da se građane pokušava prevariti kako bi prikupili njihove osobne podatke i podatke o kreditnim karticama, a sve pod krinkom vrlo povoljne karte za javni prijevoz.

Više je stvari koji upućuju na to da se radi o klasičnoj prevari kakve se mogu gotovo svakodnevno pronaći na društvenim mrežama. Facebook stranica je kreirana samo za potrebe navodne rasprodaje jer ne postoji niti jedna druga objava, a Facebook stranica ima svega osam pratitelja, za razliku od službene Facebook stranice KD Autotrolej koja ima više od 7,5 tisuća pratitelja. Također, stranica nema ispunjene gotovo nikakve informacije koje bi upućivale na to da se radi o službenoj stranici neke tvrtke. Link na koji korisnici trebaju kliknuti kako bi ostavili svoje podatke je na sumnjivoj domeni topospatial.com, a ne na domeni javnog prijevoznika www.autotrolej.hr.

Klik na poveznicu vodi na stranicu koja ima logo Autotroleja i na kojoj piše sljedeće: “Čestitamo! Imate jedinstvenu priliku osvojiti obljetničku Rijeka CityCard karticu od vodeće prijevozničke tvrtke Autotrolej. Uz podršku gradonačelnika, Autotrolej organizira novo darivanje povodom svoje 6. godišnjice. Možete osvojiti jednu od 500 kartica s ograničenim izdanjem koje vam omogućuju pristup svim uslugama javnog prijevoza u Rijeci na 6 mjeseci. Kako bismo unaprijedili naše usluge, pozivamo vas da ispunite kratku anketu i odgovorite na tri pitanja.”

Screenshot

U nastavku se korisnike moli da popune kratku anketu koja se sastoji od tri pitanja, a nakon popunjavanja ankete otvara se prozor s “kutijama” u sklopu kojih treba pronaći onu u kojoj se nalazi kartica koja navodno vrijedi kao polugodišnja karta.

Screenshot

Nakon što “pronađete” karticu, od vas se traži da ispunite obrazac s osobnim podacima. Osim osobnih podataka, traže se i podaci o kreditnoj kartici.

Screenshot

Ono što također dovodi u sumnju vjerodostojnost ove stranice jest i činjenica da se dio sadržaja pojavljuje kombinirano na slovenskom i hrvatskom jeziku.

O sličnoj prevari oglasio se ZET

Iako se Autotrolej službeno nije oglašavao o ovoj prevari, u četvrtak se o istovjetnoj prevari, samo usmjerenoj na Zagreb, oglasio zagrebački javni prijevoznik – Zagrebački električni tramvaj. Naime, u slučaju Zagreba lažna stranica se umjesto Putujmo Rijekom zove Putujmo Zagrebom, a vizuali i način prevare su identični.

“Zbog pojave profila koji se lažno predstavlja kao tvrtka Zagrebački električni tramvaj, nudeći određene pogodnosti te se tako obmanjuju korisnici društvene mreže Facebook, napominjemo kako je ZET – Zagrebački električni tramvaj jedini pravi profil naše tvrtke.

Uočite li stranicu koja se oglašava kao “Putujmo Zagrebom”, savjetujemo vam da ne odabirete ponuđene opcije u njihovim objavama te da ne dajete svoje osobne podatke”, naglasili su iz zagrebačkog javnog gradskog prijevoznika putem službene Facebook stranice.

S obzirom na to da je objava gotovo identična onoj koja se širila za područje Zagreba, lako je zaključiti da je i ova u slučaju riječkog javnog gradskoj prijevoznika također riječ o prevari.

Istraživanje španjolskog portala Maldita

Naši kolege sa španjolskog fact-checkerskog portala Maldita razotkrili su kampanju u sklopu koje je napravljeno upravo to – uspostavljene su brojne lažne Facebook stranice koje imitiraju izgled javnoprijevozničkih poduzeća s ciljem krađe osobnih podataka i novčanih sredstava.

Da se radi o koordiniranim kampanjama potvrdile su naše kolege sa španjolskog portala Maldita. Oni su u svom istraživanju identificirali više od tisuću lažnih stranica na Facebooku. Stranice su kreirane u više od 60 država i to u razdoblju između lipnja 2024. i srpnja 2025. godine.

Međunarodna mreža lažnih javnoprijevozničkih tvrtki povezana je s akterima u Rusiji i Vijetnamu. Više od polovice administratora stranica nalazi se u Vijetnamu, dok se većina domena dolazi s dvije IP adrese istog pružatelja usluga u Rusiji.

Stranice imaju izrazito mali broj pratitelja i oznaka “sviđa mi se”, međutim, phishing postovi svejedno su se uspjeli proširiti, zahvaljujući više od 9,000 oglasa na Facebooku i Instagramu. Iako je Meta uklonila barem po jedan oglas u 55 posto stranica zbog kršenja njihovih pravila oglašavanja, sve stranice su bile i dalje dostupne u lipnju ove godine, mjesecima nakon što je kampanja kreirana. Više o tome pisali smo i u tekstu na Faktografu.

Prevare građana sve učestalije

Kao što smo na Faktografu već pisali, prevare građana na društvenim mrežama sve su učestalija praksa. Gotovo da ne prođe dan da se na mrežama ne pojavi neki novi način prevare, najčešće uime poznatih brendova ili pak javnih gradskih tvrtki.

Javni prijevoz i Hrvatske željeznice (HŽ) već su bili metama lažnih nagradnih igara i prevara (1234), a Faktograf je već u više navrata pisao o i prevarama povezanim s javnim gradskim prijevoznikom u Zagrebu – Zagrebačkim električnim tramvajem (ZET) u sklopu kojih se pojavljuju oglasi koji nude godišnje i polugodišnje karte po nerealnom niskim cijenama.

Faktograf je identificirao niz sličnih Facebook stanica koje nose naziv koji spaja sintagmu “javni prijevoz” i grad, a putem kojih su se dijelile “besplatne” karte za javni prijevoz (OsijekKarlovacSplitŠibenikRijekaPulaDubrovnik).

Zaključno, riječki javni gradski prijevoznik ne rasprodaje polugodišnje karte za neograničeno korištenje javnog prijevoza za svega 2 eura. Radi se o klasičnoj prevari s ciljem prikupljanja osobnih podataka i podataka o kreditnim karticama građana. Slične prevare se već godinu dana šire društvenim mrežama usprkos brojnim upozorenjima javnih gradskih prijevoznika i brojnih fact-checking stranica u regiji i Europi.
Facebook
WhatsApp

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.