Faktograf.hr

Samo činjenice

Tomašević neutemeljeno optužuje Škoru da ga financiraju Rusi

Tomislav Tomašević optužio je Škoru da ga "financira ruski plin". Teza da je Škoro "ruski igrač" i prije se provlačila javnim prostorom, iako nema utemeljenje u činjenicama.
Screenshot: RTL

Na RTL-u je sinoć održano još jedno predizborno sučeljavanje kandidata za gradonačelnika Zagreba, obilježeno prvenstveno nadvikivanjem među kandidatima.

Većina kandidata najviše toga je imala za predbaciti Miroslavu Škori. Razljutila ih je Škorina prljava kampanja, koja je obilovala dezinformacijama i difamacijama na račun protukandidata.

Ranije istog dana je zastupnik Škorinog Domovinskog pokreta DORH-u podnio neutemeljenu i sadržajno ispraznu prijavu kojom je Tomislava Tomaševića i njegove stranke Zagreb je naš i Možemo lažno optužio za inozemno financiranje. Tomašević je tijekom sučeljavanja odlučio Škori odgovoriti na sličan način.

“U ovom studiju se osjeća, osjetite li? Osjeti se miris ruskog plina, koji financira politički projekt Miroslava Škore”, rekao je Tomislav Tomašević.

Tvrdnja da Škoru financiraju Rusi nema smisla

Teze da Miroslava Škoru potajno financira ruski kapital otprije su prisutne u hrvatskom javnom prostoru, iako nisu potkrijepljene konkretnim dokazima. Faktograf je o tome već pisao početkom lipnja 2020. godine, uoči parlamentarnih izbora.

Tada smo krenuli tragom teksta koji je objavio Net.hr te zaključili kako ne postoje nikakvi dokazi da se Škoro financira novcem iz Rusije, a ujedno smo istaknuli i nelogičnost takvih optužbi.

Notorna je činjenica da Rusija financijski podržava nacional-populističke stranke i pokrete diljem Europe, pa Škoro na prvi pogled odgovara profilu političara u koje se ulaže ruski kapital. Međutim, političari financirani iz Rusije ujedno zagovaraju i prorusku vanjsku politiku, što kod Domovinskog pokreta nije slučaj. Upravo suprotno; Škorina se stranka javno zalagala za što čvršće savezničke odnose sa Sjedinjenim Američkim Državama, koje Rusija promatra kao glavne međunarodne suparnike.

Bilo bi krajnje neuobičajeno da se iz Rusije financira stranka koja otvoreno zagovara proameričku vanjsku politiku.

Pevex i PPD

Konstrukcija da je Škoro “ruski projekt” temelji se na činjenici da Domovinski pokret aktivno podržavaju – kako financijski, tako i osobnim političkim angažmanom – poduzetnici koji su poslovnim interesima povezani uz trgovački lanac Pevex. To se prvenstveno odnosi na Marija Radića, političkog tajnika i zamjenika predsjednika Domovinskog pokreta.

Iako se zbog političkog angažmana poslovno razišao s dugogodišnjim suradnikom Juricom Lovrinčevićem, Radić je i dalje među najvećim dioničarima Pevexa. Vlasničku strukturu Pevexa koja se formirala nakon poslovnog razlaza Radića i Lovrinčevića je poslovni tjednik Lider analizirao u ožujku ove godine, pokazavši da su Lovrinčević i Radić (što kroz dionice koje posjeduju osobno, što kroz dionice koje drže njihove firme Dicentra i Filir) drugi i treći najveći dioničari trgovačkog lanca Pevex.

Najveći dioničar Pevexa s udjelom od 36,6 posto još uvijek je Pavao Vujnovac, vlasnik Prvog plinarskog društva (PPD), odnosno koncerna Energia Naturalis (ENNA) u sklopu koje PPD posluje. Vujnovčev PPD je poslovni partner ruskog Gazproma, odnosno hrvatski posrednik u uvozu prirodnog plina iz Rusije. Radi se o vrlo unosnom poslu koji je Vujnovcu omogućio da postane najuspješniji privatni poduzetnik u Hrvatskoj. PPD-ovi godišnji prihodi od 2017. naovamo uglavnom prelaze milijardu eura. U 2020. godini PPD je, prema podacima servisa Poslovna.hr, uprihodovao skoro 10 milijardi kuna.

Činjenica da su Škorin politički saveznik Radić i vlasnik PPD-a Vujnovac dioničari iste kompanije koristi se kao utemeljenje za tezu da se Škoro financira iz Rusije. Teza se dodatno prisnažuje činjenicom da je Pevex donedavno bio vlasnik Z1 televizije, Škorine glavne medijske platforme. Pevex je u siječnju ove godine izvijestio javnost da su Z1 televiziju prodali tvrtki Kodiak Trade, u vlasništvu Hrvoja Milasa (koji je od 2003. do 2012. bio direktor u Dicentri, firmi čiji su vlasnici donedavno bili Mario Radić i Jurica Lovrinčević, da bi Lovrinčević postao jedini vlasnik nakon Radićevog ulaska u politiku).

Međutim, nema nikakvog dokaza da je Vujnovac ikad financirao Domovinski pokret (ali poznato je da je financirao HDZ u vrijeme kad su ga vodili Tomislav Karamarko i Milijan Brkić) ili na bilo koji način podržavao Škorin politički rad.

Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Uočili ste neku izjavu za koju vjerujete da bi je Faktograf trebao obraditi? Sumnjate u točnost viralnih objava na društvenim mrežama? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.

Faktograf.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva i funkcionalnosti. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice Faktograf.hr slažete se s korištenjem kolačića.