Razotkriveno

Pojavile su se nove lažne nagradne igre u kojima se tvrdi da se dijele male kuće

Na profilima koji objavljuju takve nagradne igre nema nikakvih podataka o tome tko dijeli kuće, a često su to i jedine objave na profilu.
Foto: Leopictures / Pixabay

Dok se korisnike društvenih mreža upozori da ne nasjedaju na lažne nagradne igre koje zvuče predobro da bi bile istinite, već se pojavi pet novih oglasa koji nude “priliku koja se ne može odbiti”. Faktograf je više puta pisao o takvim prevarama i metodama kojima se služe, no na društvenim se mrežama uvijek iznova nađe nova nagradna igra koja privuče velik broj korisnika.

Neke se nagradne igre uporno ponavljaju. Baziraju se na tome da uz minimalan trud korisnik može osvojiti neki senzacionalan proizvod. U ovom slučaju, kao i više puta do sada, radi se o mobilnim kućicama. Na Facebooku smo pronašli dvije takve objave, jednu koja se dijeli još od rujna i drugu objavljenu u studenom.

Na stranici Mala kuća nagradna igra je objavljena 4. rujna, a uz uz naslov napisan velikim štampanim slovima “Za odabrane dobitnike” stoji: “Početkom septembra i do 15 septembra nudimo 3 besplatne kućice koje će biti dodijeljene nasumično. Unesite mjesec rođenja. Na primjer “(januar)”. Sretno!” Status je arhiviran ovdje.

Objava je prikupila više od 3.800 reakcija, više od 6.600 komentara i više od 4.300 podjela.

Screenshot / Facebook

Vrlo slična objava osvanula je 15. studenog na stranici Mobilna kućica: “Dom za vas. Početkom studenog imali smo mobilnu kućicu koju nismo mogli prodati zbog manjih oštećenja, pa smo je htjeli nasumično podijeliti vama koji ste napisali komentare “Zelim”. Odabrani dobitnik će biti potvrđen putem poruke. Sretno!” Status je arhiviran ovdje.

Ova je objava prikupila 81 reakciju, 167 komentara i 188 podjela.

Screenshot / Facebook

Znakovi prevare koji se odmah mogu uočiti

Prva stvar koju svaki korisnik Facebooka može napraviti za provjeru legitimnosti nagradne igre jest pregled profila na kojem je igra objavljena. Pogledamo li stranicu Mala kuća, ona je na Facebooku otvorena isti dan kad je objavljena nagradna igra i nema nijednu drugu objavu osim te. Također, u opisu stranice ne piše apsolutno ništa osim “ukras za kuću”. Slično je i sa stranicom Mobilna kućica. Osim što ima samo 70 pratitelja, u opisu jedino piše da se bavi nekretninama i otvorena je isti dan kad je objavljena nagradna igra. Također, osim toga nema nijedne druge objave.

Službene i legitimne stranice postoje puno duže od datuma objave nagradne igre, imaju niz raznih objava u kojima potiču korisnike na interakciju ili reklamiraju vlastite proizvode, obično broj pratitelja prelazi desetke tisuća, u opisu stranice obično imaju istaknute događaje važne za tvrtku ili njezinu povijest, a najčešće su tu i poveznice na službene stranice. Ako je sve to izostalo, zapitajte se želite li sudjelovati u sumnjivoj nagradnoj igri.

Korisnike se u takvim nagradnim igrama redovno poziva da napišu neki pojam u komentaru, a radi se o tome da stranica može stupiti u interakciju s korisnikom tek kada osoba komentira na post, čime korisnici riskiraju krađu osobnih podataka.

Također, na stranici koja nudi nagrade uvijek možete provjeriti dio koji se zove Mentions (spominjanja) ili Reviews (recenzije/ocjene). Budući da postoji od rujna, stranica Mala kuća skupila je više komentara u tim kategorijama pa neki već upozoravaju da se radi o prevari. Jedan korisnik je ondje objavio screenshot poruke koju je dobio od stranice u inbox, a koja glasi:

“Preporučujemo da odmah popunite formular za registraciju. Zvanično ste pobjednik našeg događaja i imate pravo na Tiny House jedinicu. Odmah registrirajte svoju aktivnu adresu e-pošte ili telefonski broj na službenoj web stranici našeg sponzora ispod. Ovo je najbolji način da se pojednostavi proces osvajanja. Ako ne želite da dobijete poklon, odgovorite sa “Ne” na ovu poruku. Bilo bi šteta da odbijete jer je nagradu od 1 jedinice Tiny House dobio drugi pobjednik. Međutim, ako želite da naš tim isporuči vašu malu kuću u vašu kuću, kliknite na naš link ispod i pričekajte da naš tim dođe u vašu kuću. Kliknite dolje.”

Ispod te objave zaredali su se komentari u kojima se zezaju da su svi osvojili malu kuću, toliko malu da “se ne vidi golim okom”. Korisnici također upozoravaju da im se ne otvara link u poruci i da se ne mogu registrirati. Sve ovo ukazuje na zaključak da su nagradne igre kreirane s ciljem širenja dosega stranice višekratnim dijeljenjem.

Budući da su i neke ranije prevare s dijeljenjem mobilnih kućica bile objavljene na stranici naziva Mala kuća, kontaktirali smo tvrtku FinDom iz Svetog Ivana Zeline, koja se, između ostalog, bavi proizvodnjom i prodajom montažnih kuća, garaža i nadstrešnica, a čije je ime u više navrata, nekad s malim modifikacijama, iskorišteno za prevaru. Voditelj prodaje i marketinga Deny Visintin odgovorio je za Faktograf: “Ovaj Facebook oglas nije objavilo naše poduzeće, a logo nije sličan našem. Naše službene web stranice su: www.findom.hr i www.male-kuce.hr. Na Facebooku i Instagramu djelujemo preko sljedeće stranice: Male kuće | Sveti Ivan Zelina | Facebook. S marketinške strane moram napomenuti kako je ovo očigledan primjer prevare od strane odgovornih kako bi povećali broj pratitelja na društvenim mrežama.”

Učestale prevare kroz nagradne igre

Prevare koje se baziraju na nagradnim igrama vrlo su česte na društvenim mrežama. Već smo pisali o lažnim nagradnim igarama u kojima se dijele mobilne kućice, no osim toga često se dijele i automobili, zvučnici, mobiteli i razni drugi proizvodi (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10).

Osim povećanja vidljivosti i dosega stranice na Facebooku cilj ovakvih prevara ponekad je izvući osobne podatke korisnika, a ponekad novac. U ovom smo tekstu detaljno objasnili što učiniti ako sumnjate da ste žrtva internetske prevare i kako se zaštititi. Agencija za zaštitu osobnih podataka (AZOP) savjetuje građanima koji su sudjelovali u lažnim nagradnim igrama i proslijedili svoje podatke nepoznatim osobama da to prijave nadležnoj policijskoj postaji: “S obzirom na to da u konkretnom slučaju postoji opravdana sumnja u počinjenje kaznenih djela iz čl. 146 Kaznenog zakona (nedozvoljena uporaba osobnih podataka), kao i drugih kaznenih djela, za istraživanje slučaja i procesuiranje počinitelja su nadležni Ministarstvo unutarnjih poslova i Državno odvjetništvo”.

Na koncu možemo zaključiti da se u ova dva slučaja radi o još jednoj internetskoj prevari u kojoj se pod krinkom dijeljenja mobilnih kućica od korisnika želi dobiti što više podjela na Facebooku ili u konačnici osobne podatke.
Facebook
Threads

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.