Hrvatska vlada europskim novcem podržava širenje dezinformacija

Petar Vidov

Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta RH dodijelilo je 98.000 kuna bespovratnih europskih sredstava portalu Dnevno.hr, jednom od vodećih proizvođača dezinformacija u hrvatskom medijskom prostoru. Novac iz Europskog fonda za regionalni razvoj dodijeljen im je kako bi redizajnirali svoj portal, a s ciljem omogućivanja čitateljima da brže i lakše dođu do “informacija koje ih zanimaju”, te kako bi izdavač portala Dnevno.hr povećao svoje prihode.

Drugim riječima, hrvatska je Vlada odlučila europskim novcem pomoći portalu specijaliziranom za objavljivanje dezinformacija, koje usto redovito obiluju i govorom mržnje, da svoju operaciju obmanjivanja javnosti učini još efikasnijom. Novac je portalu Dnevno.hr dodijeljen na natječaju “WWW vaučeri za MSP-ove”, otvorenom u kolovozu 2018. godine. Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstva s tvrtkom Motus d.o.o., izdavačem portala Dnevno.hr i još nekolicine digitalnih medija, potpisan je u listopadu 2018. godine. Novac im je, dakle, dodijeljen u mandatu aktualnog ministra gospodarstva, HDZ-ovog Darka Horvata, koji je postao ministar u svibnju 2018., nakon što je njegova prethodnica Martina Dalić morala otići iz Vlade zbog afere Agrokor.

Huškaju hrvatske građane protiv EU, a financira ih se iz europskih fondova

Ironija činjenice da se europskim novcem financira portal koji redovito i učestalo obmanjuje javnost postaje još veća kad se pogleda kakve točno dezinformacije Dnevno.hr objavljuje. Ovo su samo neke od dezinformacija koje su zahvaljujući portalu Dnevno.hr cirkulirale društvenim mrežama uoči ovogodišnjih izbora za Europski parlament: spitzenkandidatu socijalista za predsjednika Europske komisije Fransu Timmermansu imputirali su da zaziva “masovno useljavanje muslimanskih muškaraca” kao sredstvo za “postizanje cilja nestanka jednonacionalnih država”, njemačku kancelarku Angelu Merkel optuživali su da Hrvatskoj pokušava oduzeti suverenost, milijardera Georgea Sorosa identificirali su kao krivca za migracije iz muslimanskih zemalja prema europskom kontinentu.. Ne treba posebno napominjati da nijedna od ovih tvrdnji nije točna, što važi za još brojne dezinformacije koje je Dnevno.hr kroz godine širio, a koje je Faktograf u više navrata raskrinkavao kao netočne.

Samo tijekom listopada 2019. Faktograf je netočnima prokazao čak deset različitih dezinformacija koje je portal Dnevno.hr pustio u opticaj. Tvrdnje portala Dnevno.hr čiju smo netočnost raskrinkavali u zadnjih mjesec dana objavljivane su u razdoblju od siječnja 2017. do listopada 2019. godine. Starijim tekstovima smo se bavili nakon što su reaktualizirani ponovnim dijeljenjem po društvenim mrežama. Dezinformacije portala Dnevno.hr koje smo tijekom listopada prokazivali kao netočne sadržajno se kreću od negiranja klimatske krize, preko glorificiranja ruskog predsjednika Vladimira Putina, do poticanja nesnošljivosti prema izbjeglicama i migrantima iz Afrike i Bliskog istoka.

Ministarstvo gospodarstva šuti, a Europska komisija im ništa ne može

Ministarstvu gospodarstva postavili smo pitanje je li prilikom dodjeljivanja bespovratnih europskih sredstava tvrtki Motus d.o.o. uzeta u obzir kvaliteta i činjenična točnost sadržaja koju objavljuje portal Dnevno.hr. Tražili smo od njih i da nam dostave ugovor potpisan s izdavačem portala Dnevno.hr, te projektnu dokumentaciju s kojom se tvrtka Motus javila na natječaj. Odgovor na postavljeno pitanje nismo dobili, a na uvid nam nije dostavljena ni tražena dokumentacija, iako smo Ministarstvo gospodarstva upozorili kako su nam dužni odgovoriti temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama.

Izvorni upit Ministarstvu gospodarstva poslali smo 18. listopada. Pet dana kasnije stigao je “odgovor” koji nije sadržavao tražene informacije, već samo uopćeni opis uvjeta pod kojima su se dijelila sredstva u projektu “WWW vaučeri za poduzetnike”. Dopis koje nam je Ministarstvo gospodarstva poslalo kako bi izbjeglo odgovoriti na naš upit možete u cijelosti pročitati ovdje. Istog dana, a u pitanju je 23. listopad, ponovili smo upit Ministarstvu gospodarstva, inzistirajući da odgovore na postavljena pitanja. Do trenutka objave ovog teksta se nisu više oglasili.

Pisali smo stoga i Europskoj komisiji, odnosno glasnogovornicima zaduženima za teme regionalnog razvoja, što obuhvaća i dodjelu sredstva iz Europskog fonda za regionalni razvoj, iz kojeg je Vlada RH odlučila podržati rad notornog proizvođača dezinformacija. Pitali smo Europsku komisiju smatra li se takav oblik dodjele sredstava iz europskih fondova legalnim, odnosno smiju li pojedine države financirati rad ljudi koji šire dezinformacije i potiču mržnju. Pitali smo ih i hoće li Hrvatska snositi kakve sankcije zbog neodgovornog raspolaganja zajedničkim europskim novcem.

Službeno nam je iz Europske komisije rečeno da ne mogu komentirati ovaj konkretan slučaj. Izvori iz Komisije ističu tek da je “borba protiv dezinformacija zajednički i dugoročni izazov s kojim se zajedno moraju suočiti EU institucije iz države članice”. Neslužbeno smo, međutim, doznali da je Europska unija u ovom slučaju nemoćna jer pravila distribucije novca iz europskih fondova nisu predvidjela situaciju kakvu smo im opisali. Nitko se nikad nije sjetio eksplicitno zabraniti trošenje europskog novca u svrhu povećanja efikasnosti proizvodnje dezinformacija. Sljedeći logiku da je dozvoljeno sve što nije zabranjeno, ispada da Vlada RH nije napravila nikakav prijestup kad je portalu Dnevno.hr dodijelila novac koji bi im u budućnosti trebao omogućiti veću zaradu. Usprkos činjenici da se radi o portalu koji bezobzirno laže svoje čitatelje i širi teorije zavjere čija je svrha, među ostalim, destabiliziranje Europske unije. Ispada da je, staroj narodnoj poslovici usprkos, ponekad ipak prihvatljivo gristi ruku koja te hrani.

Promicanje nacionalizma i mržnje

Portal Dnevno.hr dio je medijske mreže koju je osnovao kontroverzni poduzetnik Michael Ljubas, najpoznatiji po slučaju preuzimanja i uništavanja Elektroprometa, svojevremeno respektabilne zagrebačke firme koja je u najboljim danima zapošljavala više od tristo ljudi i raspolagala nekretninama u vrijednosti od stotinjak milijuna kuna, a danas se nalazi pred gašenjem. Tvrtku Portal Dnevno d.o.o. Ljubas je osnovao 2010. godine, davno prije nego je termin “fake news” ušao u modu. U međuvremenu se medijski ekosustav drastično promijenio, problem dezinformacija (koje danas izbjegavamo nazivati “lažnim vijestima” zbog terminološke nepreciznosti tog termina, preotetog od strane političara u svrhu pokušaja diskreditacije neugodnih medijskih otkrića) osviješten je diljem svijeta kao prvorazredna civilizacijska ugroza, ali Dnevno.hr i dalje neometano posluje, te čak povlači sredstva iz europskih fondova.

Osim hrvatske inačice portala Dnevno, Ljubasov je medijski koncern uključivao i istoimene portale u Srbiji i Bosni i Hercegovini. Sva su tri portala poznata po raspaljivanju nacionalizma, te objavljivanju dezinformacija. Na hrvatskoj ispostavi portala Dnevno učestalo je tako huškanje protiv Srba, dok srpska podružnica istovremeno huška na Hrvate, dodatno produbljujući jaz među narodima čije su države prije četvrt stoljeća bile na sukobljenim stranama krvavog rata u kojem se raspala Jugoslavija. Hrvatsko novinarsko društvo još 2013. godine je upozorilo na štetu koju portal Dnevno.hr nanosi ionako polariziranom hrvatskom društvu. “Napadi i uvrede tog portala i u manjoj mjeri tiskanog tjednika ‘7Dnevno’ na račun pojedinaca, udruga i društvenih skupina koji ne dijele njihov konzervativno desničarski svjetonazor vraćaju nas u devedesete godine i nerijetko srozavaju kulturu javnog komuniciranja na razinu govora mržnje ratnog i poratnog Slobodnog tjednika te Imperijala”, naveli su tada iz HND-a.

Ljubasova tvrtka Portal Dnevno d.o.o. u međuvremenu je završila u stečaju, te je 2019. godine i ugašena. Do stečaja je došlo jer je Dnevno.hr zbog redovitog objavljivanja netočnih i klevetničkih tvrdnji na sebe navukao brojne sudske tužbe. Dosuđene odštete tužitelji uglavnom nisu mogli naplatiti, jer je Ljubas u lipnju 2017. prava na portal Dnevno prodao Mariji Dekanić, vlasnici agencije za digitalni marketing Logobox i bivšoj članici Hrvatske narodne stranke (HNS), mlađem partneru HDZ-a u trenutnoj hrvatskoj vladajućoj koaliciji. Dekanić je vlasnica tvrtke Motus d.o.o., aktualnog izdavača portala Dnevno.hr, preko koje su i povučena sredstva za redizajn portala iz Europskog fonda za regionalni razvoj.

Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Uočili ste neku izjavu za koju vjerujete da bi je Faktograf trebao obraditi? Želite nas upozoriti na neodgovorno ponašanje političara? Pišite nam na info@faktograf.hr ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.


Iz kategorije "Aktualno"