“Zračna luka zatvorena“, natpis je na zatvorenoj ogradi ispred piste koju obrasta trava, kraj koje su naredani prazni avioni. Ispred ograde nekoliko dućana, među njima i mesnica na kojoj piše: “Govedina i janjetina zabranjene“. Nasuprot mesnice nalazi se trgovina u kojoj se prodaju insekti.
Ova, za neke apokaliptična, ilustracija dijeli se uz tvrdnju da će se za pet godina u Ujedinjenom Kraljevstvu zatvoriti sve zračne luke i zabraniti dvije vrste mesa – kako bi se ispunili klimatski ciljevi, odnosno kako bi se uklonile štetne emisije stakleničkih plinova.
“Sve zračne luke u Ujedinjenom Kraljevstvu zatvorit će se do 2029., a govedina i janjetina bit će zabranjeni za ljudsku prehranu kako bi se ispunili ciljevi klimatskih prijevara prema izvješću vlade Ujedinjenog Kraljevstva”, stoji u Facebook postu koji je 15. rujna podijelio hrvatski korisnik (arhivirano ovdje).
U postu je podijeljen i link na članak s britanskog portala The Expose, ranije poznatog po širenju dezinformacija (1, 2, 3).
Ne radi se o službenom vladinom dokumentu
Članak objavljen 13. rujna 2024. godine poziva se na izvještaj tamošnje vlade, ali se zapravo radi o izvještaju pod nazivom “Absolute Zero” (Apsolutna nula) koji je istraživački konzorcij UK FIRES objavio 2019. godine.
Kako navodi The Expose, izvještaj je istraživačka suradnja u kojoj autori otkrivaju što Ujedinjeno Kraljevstvo mora učiniti kako bi ispunilo svoje zakonske uvjete za postizanje nulte stope emisija (smanjenje stakleničkih plinova i uspostavljanje ravnoteže između emisije ugljika i njegove apsorpcije iz atmosfere u ponore ugljika) do 2050. godine.
Autoru članka te su preporuke, kako sam piše, “mučne za čitanje”, a povezuje ih s uvođenjem javnozdravstvenih mjera protiv širenja pandemije koronavirusa, koje su, prema njemu, također dio većeg, “zlokobnog”, plana.
“Možda se pitate kako će, zaboga, dobiti potporu javnosti za zatvaranje zračnih luka i prestanak konzumiranja govedine i janjetine? Pa, mogli bismo tvrditi da su već na dobrom putu da osiguraju zatvaranje mnogih zračnih luka zahvaljujući drakonskim zakonima pod kojima Britanci žive od ožujka 2020. godine u ime zaštite Nacionalnog zdravstvenog servisa i spašavanja života.
Je li samo slučajnost da je četiri mjeseca nakon objave izvješća britanska vlada donijela zakon o koronavirusu i provela nacionalnu izolaciju koja je desetkovala industriju putovanja? Brzi pregled izvještaja svakako sugerira da je pravi razlog karantene mogao biti kako bi Vlada mogla ispuniti svoju zakonsku obvezu smanjenja emisija”, navodi The Expose.
Na samom kraju članka poziva se čitatelje da pročitaju izvještaj, “čiji su autori Sveučilište Oxford i Imperial College London”, napominjući da je prvo sveučilište “izumilo cjepivo AstraZeneca Covida-19, a drugo bilo ključno u pružanju manjkavih modela koji su korišteni za opravdavanje drakonskih karantena u Ujedinjenom Kraljevstvu i SAD”.
Na izvještaju su radili akademici s nekoliko sveučilišta, predvođeni Sveučilištem u Cambridgeu koji su analizirali trenutno stanje i na temelju njega donijeli projekcije za budućnost, odnosno preispitali koliko je realno da Ujedinjeno Kraljevstvo ispuni svoje klimatske ciljeve.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
UK FIRES zapravo kritizira vladu
Vlada UK-a financirala je program konzorcija UK FIRES, no to ne znači da su mišljenja iznesena u izvještaju istovremeno i službeni stavovi vlade. Naprotiv, taj izvještaj ukazuje na manjkavosti politike tadašnje vlade, odnosno na nedovoljnu posvećenost cilju nulte stope emisije stakleničkih plinova do 2050. godine.
Osim što se kritički ton može iščitati u samom izvještaju, i mediji koji su o njemu izvijestili prepoznali su ga kao kritiku vlade.
“Ako želi postići svoj klimatski cilj nulte stope emisija do 2050. godine, sve britanske zračne luke moraju se zatvoriti do sredine stoljeća, a zemlja će morati napraviti druge drastične i temeljite promjene načina života, navodi se u izvješću istraživačke skupine koju podupire vlada u Londonu.
Ujedinjeno Kraljevstvo bi trebalo biti domaćin ovogodišnjeg kruga ključnih pregovora UN-a o klimi u Glasgowu u studenom, a skupina akademika osramotila je britansku vladu pokazujući da trenutno nema šanse ispuniti svoj pravno obvezujući cilj smanjenja emisija stakleničkih plinova na nulu unutar 30 godina.
Njihovo izvješće, Apsolute Zero, koje je objavilo Sveučilište u Cambridgeu, kaže da nikakve lijepe želje vlade ili javnosti neće sakriti činjenicu da zemlja neće dosegnuti nultu emisiju do 2050. godine bez jedva zamislivih promjena u politici, industrijskim procesima i životnim stilovima”, izvijestio je portal Eco-Business u veljači 2020. godine.
UK FIRES tvrdi da se najviše trebaju promijeniti dosadašnji načini putovanja (osobito zračnim prometom), grijanja i prehrane (izbacivanje govedine i janjetine) jer značajno utječu na povećavanje emisije stakleničkih plinova. Obrazloženje koje stoji iza prijedloga ozbiljne promjene načina života je da tehnologije za smanjenje emisija stakleničkih plinova, kao što su uklanjanje i skladištenje ugljika, neće biti razvijene na vrijeme i u dovoljno velikom opsegu da doprinesu smanjenju emisija do 2050. godine.
Zbog toga je UK FIRES iznio svoje prijedloge “rezova”. Za rezove u zračnom prometu predviđene su četiri faze. Prva se odnosi na razdoblje od 2020. do 2029. godine u kojem bi se sve zračne luke osim Heathrowa, Glasgowa i Belfasta zatvorile i zamijenile željezničkim prometom. Sljedeća faza, koja traje do 2049. godine je zatvaranje svih preostalih zračnih luka, nakon čega slijedi 2050. godina u kojoj bi se ostvarila nulta stopa emisija, odnosno ravnoteža između emisije ugljika i njegove apsorpcije iz atmosfere u ponore ugljika. U posljednjoj fazi predviđeno je ponovno uvođenje zračnog prometa, uz uvjet da se koriste ekološki prihvatljivi avioni.
Što se tiče hrane, preporuka je da se u prvoj fazi, do 2029. godine konzumacija govedine i janjetine smanji za 50 posto, “zajedno sa smanjenjem smrznutih gotovih jela i uvoza hrane zračnim prijevozom”. Do 2050. godine u potpunosti bi se trebala ukinuti konzumacija tih dvaju vrsta mesa i stanovništvo bi se trebalo značajnije usmjeriti na hranu biljnog porijekla.
Dakle, uz netočno tumačenje ovog izvještaja kao službene politike britanske vlade, korisnici Facebooka netočno čitaju podatke u njemu. Čak i da se radi o mjerama koje vlada uvodi, “ukidanje” zračnog prometa, govedine i janjetine, u ovom je dokumentu predviđeno tek 2050. godine. Dodatno, ukidanje zračnog prometa bilo bi samo privremeno rješenje, dok se ne razviju ekološki prihvatljiva vozila.
Što zapravo planira vlada UK-a?
Zračni je promet jedan od najbrže rastućih izvora emisija stakleničkih plinova stoga UK, kao i druge države, primjerice članice Europske unije (1, 2) ima plan za smanjenje emisija koje dolaze izravno od njega.
Plan vlade Ujedinjenog Kraljevstva za postizanje nulte stope emisija službeno nazvan Net Zero Strategy: Build Back Greener, objavljen je u listopadu 2021. godine. Prema to strategiji, ključne mjere za komercijalne letove uključuju poboljšanje zrakoplovne učinkovitosti, primjenu održivog avionskog goriva (SAF) i razvoj zrakoplova s nultom emisijom. Vlada cilja na najmanje 10 posto upotrebe SAF-a do 2030.godine i izgradnju domaće industrije za proizvodnju takvog goriva. Nigdje se u dokumentu ne spominje gašenje aerodroma.
Ondje se nalazi i pismo tadašnjeg premijera Borisa Johnsona koji uvjerava građane da će njegova zemlja uspješno proći ekološku tranziciju i smanjiti emisije stakleničkih plinova, bez drastičnih udara na svakodnevicu i životne navike.
“Godinama je prelazak na zelene [politike] bio neraskidivo povezan s osjećajem da moramo žrtvovati stvari koje volimo. Ali ova strategija pokazuje kako možemo se vratiti zelenijem, bez ikakve frustracije. Godine 2050. i dalje ćemo voziti automobile, letjeti avionima i grijati domove, ali naši će automobili biti električni i tiho će kliziti po našim gradovima, naši će avioni imati nultu emisiju štetnih plinova što će nam omogućiti da letimo bez osjećaja krivnje, a naše će se domove grijati jeftinom pouzdanom strujom iz vjetrova Sjevernog mora”, obećavao je Johnson.
Međutim, znanstvenici upozoravaju da vladini guilt-free letovi neće tako skoro postati standard. Kako je prošle godine pisao BBC, istraživači nacionalne akademija znanosti Ujedinjenog Kraljevstva (Royal Society) razmotrili su četiri opcije za ekološkija goriva koja bi zamijenila 12,3 milijuna tona mlaznog goriva koje se godišnje koristi u Ujedinjenom Kraljevstvu i zaključeno je da niti jedno ne može kratkoročno zamijeniti fosilno mlazno gorivo. Prema njima, potrebna je polovica britanskih poljoprivrednih zemljišta za dovoljnu opskrbu zrakoplovne industrije biogorivom, što bi predstavljalo pritisak na opskrbu hranom.
Klimatski dezinformatori često preuveličavaju klimatske mjere
Mnogi staklenički plinovi prirodno su prisutni u atmosferi, ali ljudska aktivnost doprinosi njihovoj akumulaciji. Izgaranje fosilnih goriva stvara emisije stakleničkih plinova koji djeluju poput pokrivača omotanog oko Zemlje, zadržavajući sunčevu toplinu i podižući globalnu temperaturu. Do njih dolazi, primjerice, korištenjem naftnih derivata za vožnju automobila ili ugljena, plina ili biomase za grijanje zgrada. Krčenje zemljišta i sječa šuma također utječu na povećanje CO2, jer stabla kroz proces fotosinteze apsorbiraju ugljični dioksid.
Staklenički plinovi, poput ugljičnog dioksida, uzrokovani ljudskim aktivnostima odgovorni su za otprilike 1,1 stupnja Celzijeva zagrijavanja od 1850. do 1900. godine. To je već uzrokovalo značajne promjene u klimi, uključujući ekstremnije vremenske prilike, koje su uzrokovale veliku štetu ljudima i prirodi.
Dok znanstvenici širom svijeta upozoravaju vladajuće da premalo čine za spas planeta, sve prisutniji je i trend negiranja ili relativiziranja klimatskih promjena, a uz njega i narativ da nije uopće potrebno tražiti rješenja. Narativ prema kojemu javne politike za suzbijanje klimatskih promjena nisu potrebne, prema analizi koju je Faktograf objavio ovog proljeća, neizostavan je dio klimatskih dezinformacija. Taj se narativ sastoji od niza tvrdnji koje, netočno i/ili bez dokaza prikazuju efekte javnih politika.
“Primjerice, netočno i/ili bez dokaza tvrde da su te politike štetne, neučinkovite, teške i komplicirane te da negativno utječu na pojedine grupe građana jer dovode do povećanih troškova i gubitka radnih mjesta te ugrožavaju individualne slobode i tržište, pa čak i kapitalistički sustav kao takav”, stoji u analizi.
Tom narativu su veoma bliske i dezinformacije u kojima se prenaglašava ili pogrešno tumači klimatske mjere, s namjerom dizanja panike i uzbune. Primjerice, u ožujku smo pisali kako je društvenim mrežama kružila netočna informacija da Europska unija, zbog ekoloških razloga, namjerava ukinuti mogućnost popravka starijih automobila. Također smo uočili da se rasprave o ekološki prihvatljivijoj prehrani netočno tumače kao zabrana određenih namirnica, primjerice mesa ili kave.
Na tom je tragu i dezinformacija koja je preuzeta s The Exposea. Ilustracija koju smo opisali na početku teksta ostat će zasad tek plod mašte, odnosno sredstvo zastrašivanja. Britanska vlada, iako joj to izvještaj Absolute Zero sugerira, ne planira do 2050. godine ukinuti aerodrome, a ni konzumaciju goveđeg i janjećeg mesa.